Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!! (Luettu 5503 kertaa)
motoristi
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 45
Sijainti: paltamo
Liittynyt: 25.02.2009
Sukupuoli: Mies
301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
25.02.2009 klo 07:10:00
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Voisitteko ystävällisesti auttaa 301:n tyhjäkäyntionkelmissa? Ostin Pingin kaasuttimella varustetut Kanunin tässä vasta ja olen vähän aloitellut talviajoa. Pyörä lähtee hyvin käyntiin mutta käynti muuttuu hieman ongelmalliseksi kun se lämpiää vähän.Se sammuu jurahtamalla kun kaasusta hellittää.Aluksi luulin että polttoaine jäätyy ja rakentelin jäähdytysilman ohjaimet sylinterin taakse ja teippailin vastukset kaasarin kylkiin mutta ei se asiaa parantanut.Jos tyhjäkäyntiä isontaa niin heti kun kääntää kaasua niin pyörä jää huutamaan 4000 rpm. Illalla huomasin että kun se jää huutamaan niin se ei sammukkaan virta-avaimesta.Voisiko se olla sähköperäistä juttua?Jotenkin se ikäänkuin katkoo pienillä kierroksilla.Ei riitä meikäläisen tuntemus nyt tähän asiaan.Muuten se kyllä kierroksilla kulkee ihan hyvin - ajoin eilenkin 50 km.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #1 - 26.02.2009 klo 20:07:28
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Olet varmaankin putsannut kaasarin? Jos kaasarin putsauksen jälkeenkin tekee tuota, niin lähtisin epäilemään ilmavuotoa. Ilmavuodon voi paikallistaa suihkuttamalla "starttipilottia" tai puhdistusspraytä imupuolen tiivistepinnoille. Eli suihkit ainetta imulaulan tiivistepinnoille, sylinterin alatiivisteelle ja lohkojen tiivistepintaan. Jos tämä suihkiminen aiheuttaa joutokäynniltä kierrosten hetkellisen nousun, on imuvuoto ilmeinen. Tuo on hyväksi havaittu menetelmä kaikissa bensamoottoreissa tahdeista riippumatta. Mutta jos et ole vielä putsannut kaasaria, niin tee se ensin. Kannattaa sen jälkeen asentaa bensaletkuun suodatin, että kaasari pysyy puhtaana jatkossakin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mam
A-ryhmä
Poissa



Viestejä: 37
Sijainti: Paska kaupunni
Liittynyt: 27.02.2009
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #2 - 27.02.2009 klo 18:17:11
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Minulla on 10 vuoden kokemus Kanunista ja tyhjäkäynti ei ole ollut koskaan ongelma. Käy vaikka kuinka pitkään. Tosin talvella ajosta ei ole kokemuksia.
Varmaan kannattaa kokeilla 2-t Henkan esittämä ilmavuodon diagnoosi. Mikäli kone saa 'sivuilmaa' olisi todennäköisesti käynnistysongelmia.
Mitä tulppaa kaytät? Itse olen havainnut parhaimmiksi Championin (L82C/YC) ja Isolatorin (ZM 14-260).
Vika voi olla puolassakin?
Mikäli sytytysjärjestelmä on alkuperäinen (PVL), vika voi olla siinäkin. Henkilökohtaisesti en luota siihen alkuunkaan! Laita katkojankärjet niin sen päälle tavallinen kuolevainenkin ymmärtää jotain.
Mitään lisäsuodattimia ei kannata laittaa - Mitseilläni on ajettu 200 000 km ilman ongelmia. Ainoastaa ETZ 125:ssa on sellainen ongelma, että vesi pääsee kohokammioon. Kanunissa ei ole tätä ongelmaa!
Mikäli tyhjäkäyntiä säädetään isommalle , ei se saisi jäädä 'huutamaan' vaan sen pitäisi asettua säädetyksi.
Toinen asia mikä oudoksuttaa, että kone ei sammu. Jälkikäynti, virtalukon vika tai oikosulku olisivat syitä. Jälkikäyntiin en kuitenkaan usko.

Eipä taida olla muuta keinoa kuin eliminoida vikamahdollisuus kerrallaan pois.
  

Vain olennainen on tärkeää.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mam
A-ryhmä
Poissa



Viestejä: 37
Sijainti: Paska kaupunni
Liittynyt: 27.02.2009
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #3 - 27.02.2009 klo 18:57:00
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Unohtuipa mainita kun ajat vielä talvella. Käytä seosvoitelua! Itse olen ottanut Mikunin kokonaan pois, koska pari kertaa irtosi öljypumpun vaijeri yläpäästä. Onneksi mitään vahinkoja ei syntynyt. Seoksena olen pyrkinyt käyttämään 1 % (Teboil synteettinen 2-T). Seosta pitää säätää ajon mukaan mutta 1% riittää normaaliin ajoon.

Mikäli et luovu pumpusta niin säätö suoritetaan yksinkertaisimmillaan vääntämällä kaasu täysille ja tunnustelemalla pumpun vaijerista kevyesti nykimällä että siinä on juuri ja juuri tuntuva välys. Se tehtaan ohje kohdistusmerkkeineen on työläs.
  

Vain olennainen on tärkeää.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
motoristi
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 45
Sijainti: paltamo
Liittynyt: 25.02.2009
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #4 - 01.03.2009 klo 09:41:42
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Kiitokset kovasti neuvoista! Työ- ja muiden kiireiden vuoksi en ole ennättänyt vielä asiaan perehtyä mutta aloitan kaasarin putsauksesta.Tulppana minulla on Champion. Tuosta tuoreöljyvoitelusta -eikö -98 mallissa pitäisi olla japanilainen pumppu jonka pitäisi toimia?Ostin pyörän luottaen myyjän sanomaan että se on varmasti kunnossa - kokeilemaan en kylläkään päässyt... Ei se nyt muu auta kuin alkaa yksitellen noita mahdollisia vikakohteita tutkimaan. Erittäin hyvin se lähtee käyntiin pakkasestakin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hane
A-ryhmä
Poissa


MZBMWGUZZI

Viestejä: 226
Sijainti: Hämeenlinna
Liittynyt: 09.12.2006
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #5 - 01.03.2009 klo 11:02:56
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Kyllähän se Jaappanin pumppu toimii todennäkösesti. Talvisaikaan on vaarana kondenssiveden ja muun kosteuden siunaantuminen öljysysteemeihin. Sielä ei tarvi isoo vesipisaraa olla kun se jäädyttyään estää öljyn kulun kokonaan ja se kone ei tykkää kovin pitkään käydä ilman voitelua(nimimerkillä:pumppu lähti kun ekan kerran kone hajos).
  

Hane
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mam
A-ryhmä
Poissa



Viestejä: 37
Sijainti: Paska kaupunni
Liittynyt: 27.02.2009
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #6 - 01.03.2009 klo 11:14:53
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Mitsissä on ollut Mikunin tuoreöljyvoitelujärjestelmä vuodesta 1984 lähtien. Varmaan pumppu on luotettava mutta siinä on vaijeri, kaksi muoviletkua ja öljysäiliö. Kaikki nämä yhdessä lisäävät kylmyyden kanssa ongelmia ja epäluotettavuutta. Öljysäiliöön voi päästä vettä ja hengitysletku voi tukkeentua jne...

Kanunissani on ollut paljon 'valmistusvirheitä', jotka on pitänyt korjata. Moottorissa on ollut vain kaksi vikaa. Ensiövedon iso hammasratas on hajonnut ajaessa - onneksi ei tullut suurempiavahinkoja. Sytytysjärjestelmä oikutteli myös. Poistin siitä ohjainyksiköstä sisäkalut ja laitoin tilalle uuden Hall-anturin ja lisäsin istuimen alle Hugon katkojapaketin.
Ensimmäiset 10 000 km olivat epävarmuuden aikaa mutta loput 80 000 km pyörä on toiminut moitteettomasti.

  

Vain olennainen on tärkeää.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MZ Rotjaaja
Motoraattori
Poissa


Ikuinen rotjaaja

Viestejä: 664
Sijainti: Tuusula
Liittynyt: 08.09.2006
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #7 - 01.03.2009 klo 19:11:15
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Joku on laittanut varmuuden välttämiseksi tankkiin myös 1% 2T öljyä,
jos vaikka pumppu kenkkuilee niin eipähän leikkaa kiinni.
  

http://emzetti.kapsi.fi
sähköposti: vilttihattu@outlook.com
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #8 - 01.03.2009 klo 19:21:49
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Tuo 1% öljyä tankkiin puoltaa varmasti paikkansa talvella. Kesäkäytössä kannattaa pumppu pitää ilmanmuuta käytössä eikä lisäillä tankkiin mitään. Vähentää karstanmuodostusta ja öljynkulutusta. Onhan se myös paljon vaivattomampikin. Silmänisku Taitaa olla aivan sama Mikunin pumppu, kun 350/640 Jawoissa. Täysin idoottivarma pumppu! Pitää vaan huolen, että vaijerit liikkuu herkästi ja letkut on ehjiä, niin huoleton systeemi tuo on.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mz paras
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 61
Liittynyt: 15.09.2006
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #9 - 02.03.2009 klo 15:13:20
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Niin minäkin luulin, että jaappanilainen osa viimeksi itäsaksalaisessa postaa. Nyt olen toista mieltä.
Mikuni postasi. Onneksi kevään ensimmäisessä ajossa. Ja kuin sallimuksesta olin laittanut tankkiin varmuuden maximoimiseksi lorauksen 2-t öljyä. Seuraavassa tankkauksessa epäilyt heräs, kun öljytankki oli piripintaan täynnä.
Diagnosi, pumpusta lähtevä akseli poikki.
Mielestäni ei mikään ongelma tankilla lorauttaa öljyt bensan sekaan.  Kulutuksen oppii hyvin nopeasti ennakoimaan, öljyt tankkiin ja bensaa päälle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #10 - 02.03.2009 klo 17:48:22
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Aika harvinaisen huono pumppu sattunut sitten kohdalle. Joku materiaalivika? Paljonko pumpulla oli ajettu, kun hajosi? Noilla Mikunin pumpuilla on ajettu menestyksekkäästi japsipiikeissäkin(mitä kiertää ajossa kokoajan 6000rpm+)yli 60tkm ilman mitään ongelmia.

Menisin väittämään silti tuota Mikunin valmistetta parhaaksi 2t öljypumpuksi. Eikä ole kallis uusia, jos on todella paljon ajettu ja haluaa pelata varman päälle. Kun on tuorevoitelun makuun kerran päässyt, ei viitsisi seosvoiteluun enää vaihtaa aikakaan käyttöpyörässä. Mahtava Harrastepelissä seosvoitelukin toki menee....
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mz paras
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 61
Liittynyt: 15.09.2006
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #11 - 02.03.2009 klo 20:19:40
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Jaa taisi sillä 50.000 olla takana. Harrastepyörä toki, mutta ei Ruotsin ja Norjan 4000 km reissu pilalle mennyt sen takia, että öljyn bensan sekaan heitin. Taitaa, jos hyvin käy, satatuhatta km tänä kesänä rikkoutua ikiliikkujalla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mam
A-ryhmä
Poissa



Viestejä: 37
Sijainti: Paska kaupunni
Liittynyt: 27.02.2009
Sukupuoli: Mies
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #12 - 03.03.2009 klo 14:32:42
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Lienee väärin puhua mistään pumpusta - se on vain annostelija eli ei se mitään pumppaa. Siellä kampikammion päässä on takaiskuventtiili.
Sitten siitä öljyn määrästä että liika öljy on melkein yhtä paha kuin liian vähän. Kohtuus kaikessa.
  

Vain olennainen on tärkeää.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nestori
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 43
Liittynyt: 15.09.2006
Re: 301 Kanunin tyhjäkäyntiongelmat!!!
Vastaus #13 - 04.03.2009 klo 16:01:01
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Empä tiedä millainen mikuni mizissä on mutta nämä mitkä ovat kelkoissa ovat kyllä säädöllä varustettuja pumppuja ja omaavat jonkinlaisen imutehonkin masimi säädöllä lentää öljy komeasti Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun