Normaali aihe ETZ 251vaihteiston öljytilavuus (Luettu 876 kertaa)
Olli19
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 5
Liittynyt: 08.06.2021
ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
09.06.2021 klo 10:53:43
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Vaihteiston öljytilavuus näkyy olevan 9 desiä, mutta vaihdepolkimen tasalla oleva pikkuruuvi ei olekaan tason ilmaisin. Miksi lienee tuollainen ratkaisu, eli kun on 9 desiä laitettu öljyä koneeseen, öljyn taso on jossakin ylempänä. Pikkuruuvin tasolla öljyä on koneessa 5 desiä, johon ensin jätin sen...No, onneksi tutkin netistä että sitä pitääkin olla se 9 desiä, eli meinasi jäädä vajaaksi, kun on aina olettanut että vaihteiston kyljessä olisi tasomerkki. Aina oppii uutta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TumppiG
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 89
Liittynyt: 12.11.2015
Re: ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
Vastaus #1 - 10.06.2021 klo 04:20:46
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Kun täytät öljyä koneeseen kestää aika kauan ennen kun se valuu vaihdelaatikkoon. joten kyllä se ruuvin taso kertoo oikeata määrää.  Hymiö  Ja yhdeksän desiä on oikea määrä. Eli kun avaat tarkistus ruuvin kun öljyn taso on tasaantunut ei sieltä 4 desiä valu ulos.  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Olli19
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 5
Liittynyt: 08.06.2021
Re: ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
Vastaus #2 - 10.06.2021 klo 16:44:00
Tulosta viesti Tulosta viesti  
No niin, elikkä laitoin tänään sen 4 desiä lisää ja kävin kylillä, mutta kytkin meinasi luistella! Kun nyt luin vastauksen, taitaa olla todellakin niin että koneessa on nyt liikaa öljyä? Mutta kytkinhän on öljykylvyssä, vai onko se vain "lievässä roiskeessa" normaalitilassa, ja nyt minun tapauksessani siis oikeassa öljykylvyssä koska luistelee...Niin, ja minkalälainen labyrintti vaihteiston kotelo on rakenteeltaan jos öljyllä kestää aikaa valua pois? Yleensä, ainakin niissä mitä itse olen rassannut, öljy solahtaa vatiin aika hätäisesti ja minuutti-pari ohuen ohutta noroa ja pultti kiinni ja kuulemiin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TumppiG
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 89
Liittynyt: 12.11.2015
Re: ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
Vastaus #3 - 10.06.2021 klo 18:29:28
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Oliko mootoori tyhjä öljystä kun lisäsit ne 5+ 4 desiä?

Ja öljy pitää olla API GL-4 tai GL-5 luokka. viskositeetti 75-90, VAIHTEISTOÖLJYYN EI SAA LAITTAA LISÄAINEITA esim (STP, Wynns tms. Ne voivat aiheuttaa kytkimen luistamisen.
Olen ajannut 30 vuotta MZ ja ei ikinä mitään ongelmia kytkimen kanssa muuta kun vaihtanut kytkinlevyt kun ne on ollut loppuun kulunneita.
Mutta jos joku on laittanut "väärää oljyä siihen se voi aiheuttaa kytkimen luistamista. Voisin kuvitella joku synteettinen öljy voisi tehdä sen??

Öljy valuu ulos hieman tarkistus ruuvista kun sen avaa kun siellä on se 9 desiä mutta kun kallistaa pyörän hieman niin se loppuu mutta se on ok.  Toivottavasti saat pyörän kuntoon, jos ei,  niin Tuovisen Karri osaa varmasti auttaa sinua.  Täh Kytkin on öljykylvyssä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Olli19
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 5
Liittynyt: 08.06.2021
Re: ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
Vastaus #4 - 11.06.2021 klo 09:41:15
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Hyvänlaisen ajolenkin jälkeen otin tasoruuvin auki, ja sieltähän tuli n. neljä desiä öljyä pois. Pakkohan tässä on uskoa, että koneeseen tosiaankin jäi vanhaa öljyä, vaikka pohjaropusta ei tullut kuin puolisen litraa. Olisko virheeni se, että käytin alunperin konetta paikallaan vain muutaman minuutin ja lisäksi päivä oli helteinen, niin oletin että öljy on tarpeeksi nuoskeata...ja vaikka pohjaroppu oli irti ja öljyntulo loppui, niin sinne tosiaankin jäi vanhaa öljyä. Litran määrästä olen nyt laittanut jäteastiaan nelisen desiä kun öljypinta on tasoruuvin tasalla, eli laskutoimitus osoittaa että koneeseen jäi vanhaa öljyä. Öljy on Teboilin täyssynteettistä EP 75W-90 GL-4 luokan tavaraa. Tuo kytkimen luistelu selvisi, eli tsekkasin kytkinvivun vapaaliikkeen ja sitä oli huononlaisesti. Voitelin vaijerin öhkaisella yleisöljyllä, ja kas kytkinvipu keveni aikalailla ja vapaaliike lähes tuplaantui. Ilmeisesti kytkinvaijeri oli sen verran ryytynyt, että kun päästi kytkimen ylös, vaijeri palautui hitaanlaisesti, mutta nyt kelpää ajella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TumppiG
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 89
Liittynyt: 12.11.2015
Re: ETZ 251vaihteiston öljytilavuus
Vastaus #5 - 11.06.2021 klo 15:23:55
Tulosta viesti Tulosta viesti  
No hyvä että selvisi. Ei näissä yleensä mitään suurempia ongelmia. Itse olen reissannut pohjoismaissa ja Virossa ja aina olen hyvin päässyt perille. Pitää vaan otta huomioon että ei saa vetää liian isolla vaihteella vasten tuulta tai moottorijarruttaa pitkiä alamäkiä. Voitelu kärsii koska "kaasu" hoitaa myös voitelun. Taas liian isolla vaihteella vasten tuulta pinta laskee kasarissa ja silloin on myös riski kiinnileikkaamiseen. Ei muuta kun iloisia kilometrejä ja hyvää kesää Hymiö T. Tumppi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun