Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) MZ moottoripyörä (Luettu 8822 kertaa)
aaltp
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 80
Liittynyt: 30.12.2006
MZ moottoripyörä
03.11.2007 klo 17:06:51
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Alan harrastajilla on varmasti kokemusta/perstuntumaa Mz pyörien (moottorin kestävyydestä/ajetuista kilometreistä)muistelen aikaa kun kaverini oli Lahden lennättimessä töissä.Dahlgren seppo,ajoi pävät lennättimen posteja pitkin lahtea ja lähiympristöä hollola-asikkala-järvelä.Kun alkoi kesäloma Dahlgen suuntasi samalla pyörällä matkat kohti eurooppan maihin,mikä meistä silloin tuntui  aivan uskomttomlta,mutta totta.Pyörä oli 250 es.Dahlrenin motto oli kaksitahtisella puoletvähemmän koneen osia mukaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
aaltp
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 80
Liittynyt: 30.12.2006
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #1 - 03.11.2007 klo 18:07:38
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Niin unhohdin aikakauden 1970-80 sorry.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Teemu
A-ryhmä
Poissa


ikuinen korjaaja

Viestejä: 130
Sijainti: Kirkkonummi
Liittynyt: 07.11.2006
Sukupuoli: Mies
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #2 - 05.11.2007 klo 18:14:39
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Minen niin noista euroopan matkoista pyörällä tiedä mutta jotain kai mitsin kestävyydestä.
Omani ostin muistaakseni 1991 Hanoista ja sillon mittarissa oli vähän reilu 7000 km. Siellä ei ollut siihen aikaan saatavissa high-tech 2-t öljyjä joten käytettiin sitä mitä "bensa-asemalla" sattui olemaan, pääsääntöisesti "suodatettua" moottriöljyä (käyttettyä totta kai). Ja bensaakin oli kahta laatua 76 ja 92 oktaanista. Siis semmosessa paikassa missä oli ihan oikea bensapumppu. Menovesi oli tosin halvempaa vinkkupulloissa tienvarrella niin siellä tuli myös tankattua. Ja todennäköisesti oli tota 76 oktaanista. Hyvin toimi mitsi, toisin kun Kawan AR 125 mikä sinne suomesta roudattiin mulle kulkupeliksi.
No, Suomeen tultua kone rupesi saamaan ysivitosta ja tebikan selfmixiä joten rupes kulkuakin löytymään. Yhden kesän oli tossa pääkaupungissa prätkälähettinä ja pari kuukautta tuli ajeltua reilu parisataa kilsaa päivässä stadin kaduilla. Sillon ei vielä muut splittaillu niin useasti, minä enemmänkin.
No joka tapauksessa se "maaginen" satatonnia tuli täyteen ja jotenkin kulkupuoli oli vähän kateissa. Kone porautettiin, jostain syystä suoraan toiseen ylikokoon.  Virnistys
Sitten rupes kytkin temppuilemaan ja sillä tiellä ollaan yhä.
Kai sillä vielä ehkä toisen satasen saa täyteen jos yrittää? Täh
  

Good water good life, bad water bad life, no water no life
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mz paras
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 61
Liittynyt: 15.09.2006
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #3 - 05.11.2007 klo 21:20:51
Tulosta viesti Tulosta viesti  
MZ-tissä, puhun nyt ETZ mallista on hyvin vähän heikkoja kohtia.
Ne kohdat jotka kuluvat, on tavattoman helppo uusia.
Moottorin kestävyys riippuu käyttäjästä.
Luulisin, että kerrosluvulla on suuri merkitys juuri Mitsissä. Ei liian paljoa, mutta ei missään tapauksessa liian vähän rinkejä.
Neljän- ja viidentuhannen välillä kun pitää ringit, on varmaan moottorin kestävyys parhaimmillaan.
Taas minun mielestä, Mitsin välitykset suosii tuota kierrosaluetta.
Sillä alueella voi ajaa melkein kaikki nopeudet. Vaihteisto on Mitsissä mukavan letkeä käyttää. Vert. esim. Bmw. huh...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #4 - 27.02.2008 klo 19:34:10
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Tosiaan tuo oikea kierrosluku on tärkeää kaikissa 2t pyörissä. Itsellä oli tuo edellinen pyörä 640 tyypin Jawa jossa suositus kierrokset ovat siinä 3000-4500rpm. Vanhemmissa TS malleissa on rundikellossa oikein vihreällä merkitty "economy" alue 2900-3900rpm. Hymiö

Yleensä kyse on siitä, että vedätetään juuri liian pienillä rundeilla jolloin erityisesti kiertogangen laakeroínti on lujilla. Varsinkin näillä hyvin alhaalta vääntävillä Jawoilla ja Mitseillä. Korkeampikierroksisillakin koneilla on haitallista vedättää "juuri piikin alla" pykälää liian suurella vaihteella.

Mutta semmoinen juttu kiinnostais Mitsissä(ETZ mallit), että esiintyykö siinä ns. "rytkytystä" kaupunkiajossa pienillä kierroksilla? Jawassa ko. ongelma oli jopa häiritsevää. Ainakin Jawoissa se taitaa olla yksilöllistä. Kaikissa sitä ei esiinny....
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mz paras
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 61
Liittynyt: 15.09.2006
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #5 - 28.02.2008 klo 10:01:35
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Nyt on mystiikkaa pelissä. Tuosta rynkytyksestä on kauhutarinoita kaikkien kaksitahtimerkkien ajajilla. Suzukit Kawat ja Yamahat siinä kuin Jawat Ic,t  tai MZ,tit.
MZ ETZ ei lienee niitä pahimpia rynkkyjä. Joskus sitä ei edes huomaa, onko psykologista, joskus se häiritsee muka  pahasti.
Bingin kaasari, ell sytytys, näiden säädöt kai merkitsevät jotain? Sitten mystiikkaa: Ajelen kahden koon sylintereillä, joskus vaihdoin parikin kertaa kesässä, tietenkin männän myös. Isoimmalla ylikoolla ei rykky ole niin paha kuin vakiokoolla. Johtuisiko paljon raskaammasta männästä.
Tässä taannoin ajelin  kotiin, ja silloin tiedostin rynkytyksen täydellisen puuttumisen! Kiinnitin siihen huomiota, ja testailin "kaupunkinopeuksia" matalia ja korkeita kierroksia, eikä mitään tuntemusta. Kotona huomasin tulpan olevan melkein irti.  Entäs jos poraisi pienen reiän syl. kanteen, paljonko tehoa häipyisi rynkytyksen myötä? Ja pysyisikö reikä auki?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #6 - 28.02.2008 klo 15:12:55
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Itse olen taas tehnyt sellaisia päätelmitä, että tuo rytkytys olisi vain läpättömien koneiden ongelma. Itse en imukanavan läpillä varustetuilla vehkeillä ole huomannut minkäänlaista rytkyttelyä. Jawa taas meni pahimmillaan kuin kenguru siinä alle 60km/h vauhdeissa.

Tuskimpa sitä kantta kannattaa mennä porailemaan.  Silmänisku Jos olis puolipuristin niin jättäis sen hiukan raolleen. Virnistys Toisaalta kaasarin säädötkin vaikuttanevat paljon. Saattoi tuossa minunkin Jawassa olla vain neulan säädössä sanomista tms. Lieneekö vaikutusta sylinterien lukumäärällä? Jawasakkiajoissa viime kesänä jututun muutamaa samanmoisen pyörän ajajaa, niin eipä kukaan raportoinut sellaisista oireista. Eiköhän nuokin ominaisuudet ole poistettavissa, kun oikeesta paikasta ruuvaa......
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nestori
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 43
Liittynyt: 15.09.2006
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #7 - 04.03.2008 klo 21:37:43
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Tyhjäkäynti seosta rikkaammalle niin rynkytykset poistuu.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #8 - 14.03.2008 klo 20:38:35
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Eipä se seosruuvin pyörittäminen vaikuttanut ainakaan Jikovissa mitään. Se nyt oli muutenkin kumma kaasari. Olis melkeen kannattanu jokin japsikaasari tunata siihen tilalle. Tosin suuttimien kanssa olis joutunu varmasti pelaamaan ittensä(ja pyörän)kipeeksi. Nykyinen omistaja on vaikuttanut ihan tyytyväiseltä, joten hyvä näin. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
keijo
A-ryhmä
Poissa


Motostore rules

Viestejä: 5
Liittynyt: 18.06.2007
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #9 - 16.05.2008 klo 20:39:54
Tulosta viesti Tulosta viesti  
MorjenZ
minusta 300:ssa takapotku oli suurin - ja se väheni jonkin verran kun asensin kaasarin ja sylinterin väliin paineentasauskammion. Sen mitat sain Vaakanaisen Kainolta.
keijo
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
2-t Henkka
A-ryhmä
Poissa


Kaksi tahtia voi tätä
mahtia!

Viestejä: 106
Sijainti: Hamina
Liittynyt: 24.02.2008
Re: MZ moottoripyörä
Vastaus #10 - 05.06.2008 klo 09:57:51
Tulosta viesti Tulosta viesti  
Se "paineentasaus-säiliö" on muuten Yamahan kehittämä systeemi. Oli nimetty YEIS eli Yamaha Energy Induction System.

Sellaisen voi tosiaan itse rakentaa mihin tahansa 2t moottoriin. Sen säiliön koko ja letkun pituus on vain todella tarkkaan laskettava, jotta saavutetaan jotain hyötyä. Älkää minulta kysykö miten se lasketaan. Järkyttynyt Sen pitäisi ainakin periaatteessa parantaa alakierrosten ominaisuuksia ja kuten keijo sanoi, vähentää sitä rytkytystä.

Pahimpia rytkyttäjiä tuntuvat olevan nämä pitäiskuisimmat ja matalilla kierroksilla ajettavat koneet. Pahin rytkyttelijä tähän mennessä on kyllä Jawa 250.  Hymiö Kolmosella kun ajaa semmoista 40km/h vauhtia, niin meno on melkein kuin rodeossa. Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
 
  « Koti ‹ Alue Sivun alkuun