MZ Oldtimer moottoriajoneuvoharrastajien palsta
Varaosia ja tarvikkeita "oldtimer" moottoriajoneuvoihin >> Tekniikkakeskustelu >> ETZ 250:n tuoreöljyvoitelu, 10 vuoden ajamattomuus
https://emzetti.kapsi.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.cgi?num=1325509371

Aiheen aloittaja el_heka 02.01.2012 klo 13:02:51

Aihe: ETZ 250:n tuoreöljyvoitelu, 10 vuoden ajamattomuus
Kirjoittaja el_heka 02.01.2012 klo 13:02:51
moro,

onko kokemusta tai arvausta miten tuorevoiteluöljy säilyy?

Ajattelin ottaa käyttöön otsikon pyörän jossa säiliö on puolillaan öljyä ja öljytikusta sekä voitelupumpun sisältä öljyletkusta katsoen ei ole ainakaan värimuutoksia öljyssä.

Jos on kokemuksia/epäilyksiä siitä että ei ole säilynyt, otan säiliön ja pumpun irti ja putsaan.

Pyörä on ollut sateen ja auringon suojassa vanhassa navetassa eikä ole pahemmin ruostunut tms. Tankin jo putsasin entisistä bensoista käyttäen mm. asetonia ja sitruunahappoliuosta.

Ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Aihe: Re: ETZ 250:n tuoreöljyvoitelu, 10 vuoden ajamattomuus
Kirjoittaja hannulahtinen 02.01.2012 klo 17:10:49
Mun mielestä ei siinä pumpussa mitään ongelmaa pitäs olla. Sielähän on öljy ollu sisällä koko ajan, joten ei sen millään lailla ryytymään pitäs päästä. Muuten sitte voidaan olla montaa mieltä kannattaako sen tuoreöljysysteemin kanssa talvisaikaan ajella. Ei meinaan isoo vesihelmee tarvi kondensoitua sinne kun on vaara jäätukkeumalle pakkasessa ajellessa. Mulla on koko pumppuvehkeet ollu poistettuna sen jälkeen kun alapään laakeri rupes kilkattaan kesken talven monta monta vuotta sitte.

Aihe: Re: ETZ 250:n tuoreöljyvoitelu, 10 vuoden ajamattomuus
Kirjoittaja Karri 04.01.2012 klo 11:55:28
Hei. Öljy sinällään ei vanhene mutta itse huollan just pojan pyörää ja siinä oli pumpun tulopuolen banjossa kunnon klöntti
öljystä tms saostunutta vaseliinia joka oli taatusti hidastanut öljyn virtausta. Vahinkoa se ei (kesä-)ajossa ollut tehnyt mutta järjestelmän puhdistuksesta ei koskaan ole haittaakaan - kunhan vain saa sen jälkeen taas systeemin tiiviiksi ja ilmattua. Ja muista tarkistaa öljysäiliön korvausilman saanti. Jos kyseessä on nyt se malli jossa öljykanava kulkee kytkinkopan sisällä, on järjestelmän ilmautumisen seuraaminen vaikeampaa kuin niissä missä letku kulkee ulkona. Huollon jälkeen ainakin vähäksi aikaa öljyä tankkiin(-kin) ettei käy köpelösti. Sinälläänhän systeemi on toimintavarma mutta ihminen on aina se heikoin lenkki.

MZ Oldtimer moottoriajoneuvoharrastajien palsta » Powered by YaBB 2.6.11!
YaBB Forum Software © 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.